skip to Main Content

‘Station Zuid gaat internationaal’’

Maak Station Zuid onderdeel van Schiphol, vindt NS-directeur Roger van Boxtel. Dit past in de plannen voor een internationaal station Zuid dat in 2028 gereed moet zijn.

ZUID – NS-directeur Roger van Boxtel wil dat station Zuid onderdeel wordt van Schiphol met een korte treinverbinding. NS, Schiphol en KLM willen dat Zuid een internationaal station wordt voor treinverbindingen met steden binnen een straal van 600 kilometer. Langere vluchten kunnen dan via de luchthaven uitgevoerd worden. Op deze manier kan Schiphol vanaf 2020 weer groeien, omdat de langere vluchten natuurlijk wel vanaf de luchthaven blijven gaan. De infrastructuur rond Schiphol is niet geschikt om hier ook nog een internationaal treinstation te bouwen, vandaar dat van Boxtel meent dat NS moet uitwijken naar Station Zuid. Van Boxtel deed inspiratie op bij andere luchthavens, waar via een monorail de luchthaven en het treinstation met elkaar zijn verbonden. Zo kunnen reizigers snel wisselen van vervoermiddel. Zoiets zou hij ook willen voor Amsterdam-Zuid. Nu gaan treinen van Zuid naar Schiphol meestal door naar andere plaatsen. Het zou dus gaan om een snelle transfer tussen Zuid en Schiphol.

Uit het vliegtuig
Project Zuidasdok gaat er overigens ook al vanuit dat internationale treinen als Thalys en Eurostar in plaats van het Centraal Station vanaf Zuid vertrekken. Daarvoor krijgt Station Zuid een vijfde en een zesde spoor. Het Centraal Station gaat terug naar negen sporen. Deze operatie moet in 2028 zijn gerealiseerd. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid kunnen in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen worden vervangen door treinreizen. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft beloofd om op korte termijn twee miljoen reizigers uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.

Back To Top
Zoeken