skip to Main Content

Nieuwe waterleiding langs N200

Niet alleen de weg, maar ook de waterleiding bij de N200 wordt nieuw. Hoe dat in zijn werk gaat, is te zien in een heel interessant filmpje…

NIEUW-WEST – De N200 van Amsterdam-West naar Haarlem wordt niet alleen een heel nieuwe weg. Ook wordt de waterleiding vervangen. Dat werd ook hoog tijd, want de oudste leiding dateert uit 1853. De oude leidingen worden niet uit de grond gehaald, maar blijven liggen en wordt volgespoten met zand. Zowel de oude als de nieuwe buizen zijn gemaakt van nodulair gietijzer en worden, net als toen, gemaakt door Saint-Gobain PAM. ,,Groot onderhoud aan de weg met het bijbehorend werkverkeer, kunnen de leidingen niet aan zonder grote schade op te lopen”, zo schrijft projectorganisatie DenieuweN200 op haar website. De nieuwe leidingen bestaan uit enorme blauwe buizen die de oplettende automobilist of fietser misschien al heeft zien liggen langs de weg. Die buizen komen niet onder de weg, maar ernaast. Zo wordt toekomstig onderhoud makkelijker en zal het minder verkeershinder opleveren. ,,We hoeven de weg niet meer open te breken om de leidingen te onderhouden. Alleen het fietspad wordt dan tijdelijk afgesloten.” De pijpen voorzien een derde van alle Amsterdammers van drinkwater. Het totale traject dat ze langs de weg moeten afleggen is elf kilometer, van Halfweg naar Amsterdam. Een filmpje op de website van de projectorganisatie denieuwen200.nl laat zien indrukwekkend deze buizen zijn.

Meer kruisingen
Ondertussen wordt ook nog steeds gewerkt aan de weg zelf, die van de autoweg N200 een stadstraat moet maken waar, binnen de grenzen van Amsterdam, nog maar vijftig kilometer per uur gereden mag worden, in plaats van de huidige zeventig.  Ook krijgt de weg meer kruisingen, zodat het vanuit Slotermeer-Noord makkelijker wordt om naar Sloterdijk te komen. Voordat het zover is, ondervindt het verkeer regelmatig hinder van de werkzaamheden.

Beeld: facebook projectbureau N200

 

 

Back To Top
Zoeken