skip to Main Content

Lijn 51 straks weer als nieuw

Het wordt even doorbijten voor wie regelmatig met lijn 51 reist. De ‘Amstelveenlijn’ gaat er even uit, om weer als nieuw terug te komen in 2020. Tot die tijd rijdt er een bus.

ZUID – Tram 51 is toe aan een opknapbeurt. De sneltram, die in 1990 in gebruik werd genomen, is na bijna dertig jaar aan het einde van zijn levensduur. Het GVB heeft hiervoor moderne rijtuigen besteld bij het Spaanse bedrijf CAF, zo meldt de website amstelveenlijn.nl. Niet alleen de rijtuigen van de Amstelveenlijn zijn verouderd, ook de rails, wissels en overgangen. Eigenlijk is alles aan vervanging toe. Daardoor zijn er vaak storingen waardoor de sneltrams vaak niet op tijd rijden. Ook is de tram vaak veel te vol en is de verkeersveiligheid niet optimaal. De komende tijd gaat de hele lijn op de schop. Het slechte nieuws is dat ook haltes komen te vervallen. Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij verdwijnen. De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat worden samengevoegd tot één nieuwe halte op een nieuwe locatie. Het goede nieuws is dat gevaarlijke kruisingen – op de Beneluxbaan bij Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan- ongelijkvloers worden gemaakt.

Dienstregeling opgeschort
In totaal gaat de vernieuwing van de Amstelveenlijn 300 miljoen euro kosten, waarvan 225 wordt betaald door de gemeenten Amstelveen en Amsterdam. De nieuwe lijn moet in 2020 helemaal klaar zijn. Begin volgend jaar stopt de tram even met rijden, en komt er een bus voor in de plaats, met nummer 55. Ook tram 5 gaat begin volgend jaar last krijgen van de vernieuwing. De dienstregeling van deze lijn is dan in de weekenden opgeschort.

Beeld: beeldbank Stadsarchief

Back To Top
Zoeken