skip to Main Content

Duurzame tunnel maakt Rotterdamsebaan compleet

De In-/uitgang Van De Victory Boogie Woogietunnel, Onderdeel Van De Rotterdamsebaan.

Met de Rotterdamsebaan is het wegennet rond Den Haag uitgebreid en is er meer ruimte voor verkeer. Ook fijn: de Victory Boogie Woogietunnel is de duurzaamste tunnel van Europa.

DEN HAAG – Na ruim vijf jaar bouwen heeft Den Haag er een belangrijke nieuwe toegangsweg bij: de Victory Boogie Woogietunnel. Deze boortunnel, de duurzaamste tunnel van Europa, draagt de naam van het kunstwerk van Piet Mondriaan. Nu kan men behalve via de Utrechtsebaan (A12) ook via de Rotterdamsebaan naar Den Haag. De nieuwe route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg een oplossing.  Met de Rotterdamsebaan zijn de wegen rond Den Haag uitgebreid en is er meer ruimte voor verkeer. Hierdoor verdeelt het verkeer van en naar de snelwegen zich beter en wordt de druk op de Utrechtsebaan minder. En dat blijkt doordat er minder vertraging in de spitsuren is. De nieuwe toegangsweg is vier kilometer lang en verbindt de snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar. De weg loopt van het knooppunt Ypenburg met een tunnel onder Voorburg door en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de weg bij de Mercuriusweg aan op de Centrumring. Vanuit Rijswijk of Ypenburg rijdt het verkeer de Rotterdamsebaan op via de Laan van Hoornwijck.

Eerste auto’s
De nieuwe weg zal de Utrechtsebaan en de woonwijken gaan ontlasten door de rechtstreekse verbinding tussen de Binckhorst (bij de Zonweg, nabij de Centrumring Den Haag) en Knooppunt Ypenburg. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn in 2014 begonnen en vanaf 12 februari 2021 rijden de eerste auto’s over de baan.

(Foto: Ronald Koster)
Back To Top
Zoeken