skip to Main Content

Den Haag wil internationale intercity terug

De Gemeente Stelt Voor Om Het Traject Tussen Delft En Schiedam Te Verdubbelen Naar Vier Sporen.

Kan een stad als Den Haag zonder internationale intercitytreinen? Volgens wethouder Van Asten zijn deze intercity’s noodzakelijk voor de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de stad.

DEN HAAG – Internationale intercitytreinen moeten weer snel terugkeren naar Den Haag. De gemeente heeft daarvoor gepleit bij een delegatie van de Europese Commissie. De groep Europese politici deed met de ‘Connecting Europe Express’ de stad aan op station Hollands Spoor in het kader van het Europese Jaar van de trein, EUYearofRail.  Deze trein reed kriskras door 26 Europese landen en stopte in honderd steden. Het Europese Jaar van de trein is een actie om treinreizen te positioneren als duurzaam, slim en veilig. Half december rijdt de laatste directe intercity van Den Haag naar Brussel. Daarmee heeft Den Haag als een van de weinige steden in Europa van deze omvang geen directe internationale treinverbinding meer, terwijl de stad een internationale positie heeft met allerlei toonaangevende grote bedrijven en instellingen zoals Europol en het Internationaal Strafhof. De trein is onmisbaar om lokaal, nationaal en internationaal mensen te verleiden om op een andere manier te reizen en klimaatdoelen te halen.

Langeafstandsritten

Mobiliteitswethouder Robert van Asten: ,,Tot ongeveer vijfhonderd kilometer is de trein het belangrijkste vervoermiddel als alternatief voor het vliegtuig. Ook voor langeafstandsritten met de auto is de trein hèt duurzame alternatief. Goede internationale verbindingen per spoor zijn daarvoor onontbeerlijk. Ook voor het leefbaar houden van Den Haag en de economische ontwikkeling van de stad, de Zuidelijke Randstad én Nederland zijn internationale treinverbindingen een must.”

(Foto: Nikolay)

Lees ook…

Museumhuis De Quack: eigenzinnig en tegendraads

Back To Top
Zoeken