skip to Main Content

Wisselfietsen op Station Zuid

Lang zoeken naar een plek in de stalling? Misschien is de wisselfiets de oplossing.

ZUID – De parkeergarage op het Mahlerplein is vaak zó overvol dat fietsparkeren daar behoorlijk lastig kan zijn. Lang zoeken naar een lege plek kan leiden tot gemiste treinen of afspraken op het werk. De oplossing zou kunnen zijn dat meer mensen met één fiets doen. Dat gaat dan ook gebeuren in een proef met een ‘wisselfiets’. De een komt naar het station op de fiets, de andere gaat er vervolgens mee naar een andere bestemming. De pilot is een initiatief van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim. De fietsen van degenen die de trein nemen, staan de hele dag in de stalling, maar ook hebben velen een stationsfiets om in de plaats waar zij werken mee naar het werk te fietsen. Die fiets staat dan de hele nacht in de stalling.

Zij mogen meedoen!
De wisselfiets werkt als volgt. Iemand die met de trein naar Zuid komt, kan een fiets pakken in een speciaal gedeelte van de stalling. Deze is geparkeerd door iemand die de trein heeft genomen naar elders. Zo zouden er veel minder rijwielen in de stalling staan. Hiervoor stelt fietsenfabrikant Accel 130 Batavusfietsen beschikbaar: honderd voor de pilot en dertig reserve-rijwielen. De fietsen hebben drie versnellingen. De proef is vooralsnog gratis en wordt betaald door de Vervoerregio. Wie mee wil doen, moet op minimaal anderhalve kilometer wonen of werken vanaf de Mahlerstalling. Ook moeten deelnemers minimaal drie dagen per week werken.

Breder inzetten
Groot voordeel is dat de fietswisselaars hun rijwiel vlakbij de ingang van de megastalling mogen zetten.  Van deelnemers aan de proef wordt verwacht dat zij een aantal enquêtes invullen. Met de ervaringen wordt gekeken of de wisselfiets breder ingezet gaat worden bij meer stallingen. Geïnteresseerd? Meer voor meer info op: wisselfiets.amsterdam

Back To Top
Zoeken