skip to Main Content

Weteringschans wordt fietsstraat 

De Weteringschans tot aan de Sarphatistraat wordt een fietsstraat. Dit maakt deel uit van het grotere project Binnenring. 

De gemeente gaat de Weteringschans tussen de Sarphatistraat en het Weteringcircuit opnieuw inrichten. Net als de Sarphatistraat wordt de Weteringschans ook hier een fietsstraat. Weteringschans Oost wordt een fietsstraat met rood asfalt. Fietsers krijgen hier meer ruimte krijgen en de auto is slechts ‘te gast. Het GVB vervangt en verplaatst bovendien de tramsporen, waardoor voetgangers meer ruimte krijgen. Ook komen er meer fietsparkeerplekken. De operatie behelst ook het vervangen van riolering-, gas- en drinkwaterleiding.  

Verdedigingswal
De herinrichting van de Weteringschans maakt deel uit van het project Binnenring. Dit is de halve ring door West, Centrum en Oost om het centrum heen. De Sarphatistraat (Oost) en de Nassaukade (West) maken ook deel uit van deze ring. De Weteringschans is van oorsprong een verdedigingswal om de stad heen. De wal liep om de huidige grachten heen, langs de Marnixstraat en de Weteringschans. Er liep een gracht omheen aan de buitenkant: de huidige Singelgracht. De aanleg begon in 1613.  

Paleis voor Volksvlijt
In 1657 begon de stad met het aanleggen van een wal om de stadsuitbreiding aan de oostkant heen. Dat is de huidige Sarphatistraat. In 1825 werd de Weteringschans afgebroken, waardoor het Weteringplantsoen ontstond. De rest van de stadswal werd bebouwd. Gedenkwaardig zijn het Rijksmuseum en het Paleis voor Volksvlijt dat in 1929 afbrandde en waar nu De Nederlandsche Bank staat.  

 

 

 

Back To Top
Zoeken