skip to Main Content

West schrapt auto-parkeerplekken voor fietsen

Zestig parkeerplekken voor auto’s worden parkeerplekken voor fietsen. Dat is volgens het stadsdeelbestuur nog maar het begin van de bestrijding van de fietsparkeeroverlast.

WEST – Stadsdeel West gaat zestig autoparkeerplaatsen opheffen om ruimte te maken voor fietsparkeren, zo meldt het in een persbericht. Onder meer aan de Bilderdijkstraat, de Jacob van Lennepstraat, de Postjeskade, de Kinkerstraat en de Admiralengracht komt plaats voor in totaal zes- tot zevenhonderd fietsen. Naar verwachting worden er in 2019 nog meer autoparkeervakken geofferd worden ten gunste van de fiets. Nu al mogen fietsers bij De Hallen en in de Kinkerstraat hun fiets niet meer neerzetten buiten de aangewezen vakken en rekken. Sinds 1 augustus wordt er ook gehandhaafd. Volgens het stadsdeel zijn er sindsdien 215 fietsen verwijderd en ongeveer achthonderd voorzien van een sticker. Van die fietsen werd 73 procent binnen een uur verwijderd door de eigenaar. Fietsersbond Amsterdam is het niet eens met het strikte parkeerbeleid in de Kinkerstraat. De bond vindt bijvoorbeeld dat er veel te weinig plekken zijn voor mensen die even snel een boodschap willen doen in de straat. Volgens stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel pas dit juist binnen de doelstellingen van de gemeente om parkeeroverlast van fietsen te verminderen. ,,We denken beslist aan het belang van de fietser: de zes à zevenhonderd extra fietsparkeerplekken zijn pas het begin.”

Meerjarenplanfiets
De maatregel om het aantal fietsen op straat te verminderen, vloeit voort uit het Meerjarenplanfiets 2017-2022. De gemeente stelt zich hierin zich tot doel om overlast van geparkeerde fietsen te verminderen, de toegankelijkheid van de openbare ruimte te verbeteren en de tevredenheid te vergroten over de fietsparkeervoorzieningen. Bij de parkeervakken die worden opgeheven komen borden met daarop een link die verwijst naar meer informatie over de geplande werkzaamheden.

 

Back To Top
Zoeken