Het is de bedoeling dat de kabelbaan die het IJ zou kunnen overspannen – van de NDSM-werf naar de Minervahaven – een vorm van openbaar vervoer wordt waarbij duizenden passagiers per uur binnen 4 minuten naar de overkant van het IJ kunnen worden gebracht.
“We kennen het dan alleen van skivakanties, maar de kabelbaan is een vervoersmiddel dat ongelooflijk snel, duurzaam en economisch werkt,” zegt architect Ben van Berkel van UN Studio in het Parool. In opdracht van stichting IJbaan maakte zijn bureau een schetsontwerp van hoe zo’n verbinding eruit zou kunnen zien.
Achter stichting IJbaan zitten Bas Dekker en Willem Wessels, twee Amsterdammers die al sinds 2014 vechten voor de aanleg van een kabelbaan. Hun plan wordt door de gemeente in 2015 al als ‘kansrijk’ bestempeld, maar komt uiteindelijk niet voor in de plannen voor nieuwe oeververbindingen over het IJ.
In de baan nu voorlicht gaat het om cabines van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter waarin plek is voor 32 passagiers, of 14 passagiers en 6 fietsen. Het station is zo ontworpen dat het lijkt alsof je in een metrostel stapt, en de prijs moet volgens het reguliere ov-tarief worden berekend, waarbij je gewoon kunt betalen met je ov-chipkaart.
Gerekend wordt op 5000 tot 9000 dagelijkse gebruikers. Daarmee moet de investering binnen 15 jaar zijn terugverdiend.