skip to Main Content

‘Verkeer bij Zuidas muurvast’

Elke dag twee uur in de file om op het werk te komen. Voor menige medewerker aan de Zuidas is dat normaal. Maar dat zou het niet moeten zijn, zo vinden veel werkgevers.

ZUID – Werknemers op de Zuidas die met de auto naar kantoor komen, zijn vaak wel twee uur per dag kwijt aan verkeersopstoppingen en het zoeken naar een parkeerplek. Regelmatig komt het op de weg van huis naar het werk en vice versa tot een deadlock, ofwel een verkeersinfarct. Dat zeggen althans verkeerskundigen Menno Kooistra en Laurens Lapré in vak-medium Verkeer in Beeld. Het is zo slecht gesteld met de mobiliteit op de Zuidas, dat werkgevers er schade van gaan ondervinden. Nu gaan de tien grootste werkgevers bij de Zuidas experimenteren met MaaS. Dat is de afkorting voor Mobility as a Service. Dat is de verzamelnaam voor alle manieren om de forens uit de auto te krijgen en in plaats daarvan op de fiets, in het openbaar vervoer of de deelauto. Of een combinatie van deze drie vervoersmiddelen. Maar dat gaat niet zomaar. Millennials willen nog wel hun auto delen en met het OV reizen, maar veertigers en vijftigers laten zich niet zo snel uit de eigen auto jagen. Mensen zijn gewoontedieren, zo stellen de verkeerskundigen. Bovendien is dat mobiliteitsprobleem aan de Zuidas niet alleen de file. De parkeergarages rondom de Zuidas zijn altijd overvol en het GVB zit ook aan de limiet van zijn capaciteit.

Optimale route
Werkgevers aan de Zuidas werken daarom aan allerlei manieren om dat MaaS voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld met financiële beloningen voor wie op de (elektrische) fiets naar het werk komt. Een andere oplossing zijn apps die de optimale route berekenen voor auto, trein of fiets, van of naar het werk. En onder menige kantoortoren aan de Zuidas staat tegenwoordig een kleine vloot aan (elektrische) deelauto’s.

Beeld: Roel Baeckaert voor IAmsterdam

 

Back To Top
Zoeken