skip to Main Content

Verhuurder moet huurders terugbetalen

De kantonrechter vindt huurders niet hoeven te betalen voor schoonmaak en een digitale portal. Huurders bij Sloterdijk krijgen hun geld terug.

NIEUW-WEST – Camelot, de verhuurder van het WASA-complex bij Sloterdijk, moet huurders ruim €300 euro terugbetalen. Dat heeft de Kantonrechter in Amsterdam onlangs bepaald.  De huurders moesten ruim €200 voor een digitale portal en schoonmaakkosten betalen. Onterecht, zo vonden de huurders die een rechtszaak aanspanden. Volgens huurdersorganisatie !WOON, die de huurders bijstond, ging het om verkapte contractkosten. De Hoge Raad had al eerder geoordeeld dat dit soort constructies niet is toegestaan. Er was volgens de rechter sprake van een ‘onredelijk voordeel’ voor Camelot. De rechtbank vindt dat kosten inherent moeten zijn aan ‘normale woningexploitatie’. Dat betekent dat ze betaald moeten worden uit de gewone huurprijs en niet afzonderlijk in rekening worden gebracht. Hetzelfde geldt voor schoonmaakkosten. De rechtbank vindt dat het de keuze is van Camelot zelf om na vertrek van huurders de woning en inboedel te laten reinigen door professionals. Als dat de wens is van het verhuurbedrijf, dan moet het daar zelf de kosten voor dragen.

‘Diverse opstartkosten’
AT5 ontdekte dat Camelot ondanks dit vonnis in een advertentie nog steeds kosten in rekening brengt, onder de noemer ‘diverse opstartkosten’. Tegen de stadszender zei de directeur dat die verandering van naam ‘toevallig’ is. Camelot berekent de kosten niet meer door, maar waarschuwt wel voor stijging van de huren. Het bedrijf verhuurt aan ruim 1700 andere huurders, die niets terugkrijgen. Het gaat hier – net als bij Sloterdijk – om tijdelijke woningen, in bijvoorbeeld anti-kraakconstructies. !WOON bestrijdt dat. Op de website van de huurdersorganisatie kunnen huurders een voorbeeldbrief vinden waarmee ze geld terug kunnen vragen.

Back To Top
Zoeken