skip to Main Content

Straks overstappen van fiets op metro bij CS

De bouw van de mega-fietsenstalling op het stationseiland is begonnen. Straks kunnen fietsers hier overstappen op de metro. En het stationseiland wordt weer echt een eiland.
CENTRUM – De verbouwing van het Centraal Station is nog lang niet klaar. De komende jaren is de centrum-kant van het station aan de beurt, waardoor de Prins Hendrikkade wordt vernieuwd. Een in het oog springend project is de bouw van de ondergrondse fietsenstalling – voor zevenduizend fietsen! – voor het Victoria Hotel. De stalling komt volledig onder water te liggen. De binnenkant wordt ruimtelijk en krijgt veel glas. Het is noodzakelijk om hiervoor een deel van de Prins Hendrikkade af te graven. Bij de Martelaarsgracht komt de ingang en wie zijn fiets heeft gestald, kan daarna meteen naar de metro lopen, want er komt een ondergrondse gang naar het station. Het water wordt veel weidser dan in de huidige situatie. Stationseiland wordt weer een echt eiland, net als vroeger. De Prins Hendrikkade maakte in het verleden deel uit van de Oude Haven en heette Texelsche kade. Hier lagen de schepen die naar Texel voeren.

Rode natuursteen
Maar niet alleen de Prins Hendrikkade wordt nieuw, ook het hele stuk van de Schreierstoren tot de Westertoegang. De weg onder de treinsporen aan de westkant van het eiland wordt dieper gemaakt. Met meer groen en ruimte voor fietsers en voetgangers. Nu is de kade al autovrij, de bussen en het doorgaand autoverkeer rijden nu via de andere kant van het station. Een ander deel van het project is het vernieuwen van de tramhaltes en -sporen voor het station. En er komen nieuwe aanlegsteigers voor de rondvaartboten met voorzieningen onder de grond voor de rederijen. Net als de Rode Loper – Damrak en Rokin – wordt het hele gebied betegeld met rode natuursteen. Het duurt nog vijf jaar voor al dit werk klaar is. Uiteindelijk moeten zo’n 21.500 fietsers hun vehikel kwijt kunnen in het stationsgebied, maar dan leven we alweer in 2030.

Back To Top
Zoeken