skip to Main Content

Speciale camera’s houden station rustig 

Er hangt sinds kort speciale meetapparatuur op Bijlmer ArenA zodat de gemeente de drukte kan monitoren.  

 

De inzichten die daarmee zijn verkregen hebben geleid tot een nieuwe manier van ‘crowd management’. Uit de nieuwe meetapparatuur bleek bijvoorbeeld dat 5 minuten na het fluitsignaal bij de halve finalewedstrijd van Ajax, er al 200 mensen per minuut de stationshal instroomden. Op het drukste moment waren dat zelfs 500 mensen per minuut. Dat zorgt voor topdrukte en enorme reizigerspieken bij de trein en metro in het station. Op zulke momenten, die zo’n 15 tot 10 keer per jaar voorkomen, moeten er extra maatregelen genomen worden om iedereen zo snel en veilig mogelijk op de juiste trein of metro te krijgen. 

Toppers 

Deze maatregelen worden bedacht door de werkgroep Crowdmanagement station Amsterdam Bijlmer, waarin NS, GVB, ProRail en de gemeente samenwerken. Tijdens de wedstrijden Ajax – Juventus en Ajax – Tottenham Hotspur is de nieuwe aanpak getest. Ook bij de Toppers is de nieuwe aanpak gebruikt. Hans Smit, vervoerkundige van de gemeente en betrokken bij de werkgroep Crowdmanagement legt de methode uit: ,,We laten niet meer mensen op de metro- en treinperrons toe dan er in de volgende twee metro’s of treinen passen. Om de mensen buiten te houden, hebben we een extra ‘schil’ gebouwd met hekken die ook voor grote popconcerten worden gebruikt. Als het in het station te druk wordt, sluiten we de poorten in de buitenschil tijdelijk af tot er weer ruimte is. En natuurlijk worden er extra of extra grote metro’s en/of treinen ingezet als dat nodig is.” 

Hulpdiensten 

Een andere maatregel is het scheiden van reizigersstromen. Op station Bijlmer kun je de metro en de trein in verschillende richtingen nemen. Door alle reizigersstromen buiten het station al te scheiden in plaats van in het station, wordt tegenwoordig voorkomen dat de hal te vol is en kan de toestroom per perron geregeld worden. Hans Smit: ,,Crowd control houdt in dat we grote reizigersstromen actief geleiden en zo nodig het station afsluiten. Waarom? Een te volle stationshal en overvolle perrons brengen risico’s met zich mee. Mensen kunnen van het perron op het spoor vallen of in de verdrukking komen. Hulpdiensten kunnen er niet bij en het station kan niet snel genoeg ontruimd worden. Met behulp van crowdmanagement kun je dit voor een groot deel voorkomen.” 

Back To Top
Zoeken