skip to Main Content

Sloterdijk wordt vernieuwd 

Prorail wil Station Sloterdijk uitbreiden. Zo wordt het station klaar voor het hoogfrequent vervoer. 

Om meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam te kunnen laten rijden gaat ProRail de infrastructuur rondom station Sloterdijk aanpassen. Er komt een nieuw ontwerp voor tien wissels en de verplaatsing van de lager liggende perrons. Volgens ProRail worden de sporen tussen Almaar en Schiphol robuuster.  

Aantal reizigers
Prorail heeft voor het ontwerpen van deze vernieuwingen een contract getekend met ingenieursbureau Sweco dat de planstudies maakt. De aanpassingen zijn nodig omdat het aantal reizigers naar onder andere Sloterdijk maar blijft toenemen. Hiervoor is het landelijke programma Hoogfrequent Spoorvervoer in het leven geroepen. Die zorgt ervoor dat de frequentie van het aantal treinen toeneemt op drukke trajecten. De lijn Alkmaar-Sloterdijk is daar een van. Het idee is dat op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten zoals tussen Alkmaar en Amsterdam, maar ook Sloterdijk-Schiphol om de tien minuten treinen zullen rijden. Het goederenvervoer zou ook meer ruimte moeten krijgen.  

Toekomstvisie
ProRail wil uiteindelijk een ‘metroachtige’ spoorverbinding tussen de grotere steden bewerkstelligen. Daardoor kan er bijvoorbeeld ook een betere aansluiting zijn op hogesnelheidslijnen, waardoor er uiteindelijke minder vliegverkeer nodig is. De stations Zuid en Centraal zullen ook op deze toekomstvisie worden aangepast. 

 

Back To Top
Zoeken