skip to Main Content

Pont naar Noord schuift een stukje op

Binnenkort wordt de veerverbinding
tussen het IJplein in Noord en Amsterdam CS aangepakt. Het is de eerste fase in de
zogenaamde Sprong over het IJ.

CENTRUM – De gemeente verwacht dat in 2030 het aantal reizigers tussen Noord en Centrum meer dan verdubbeld zal zijn van 43.000 nu
tot 110.000. Om al die reizigers te kunnen verwerken, is er nu Sprong over het IJ, voor het structureel
verbeteren van de oversteek. De pont van het IJplein in Noord moet nu een wel heel rare bocht maken voor hij daar overdwars aanlegt bij het Centraal Station. Dat moet beter en sneller kunnen, vindt ook de gemeente. De route van het veer tussen CS en het IJplein wordt daarom naar het oosten verplaatst van de De Ruyterkade achter het station, in de richting van het Muziekgebouw aan het IJ.

Nieuw land

Op de plek waar straks de pont aan wal komt, liggen nu nog de riviercruiseschepen. Hier wordt nieuw land gemaakt met een verkeersplein voor voetgangers en fietsers. Dit sluit beter aan op de fietsroute vandaf de Geldersekade, Jodenbreestraat en Oosterdokseiland, met als gevolg dat het pal achter het Centraal Station straks minder druk is. Een ander voordeel, aldus de gemeente, is dat er straks meer ponten kunnen varen tussen IJplein en CS. Het overvaren duurt korter en is dus efficiënter.
Het werk gaat in 2020 beginnen.
In 2022 kan het GVB vervolgens gaan varen met de nieuwe veerdienst.

Metrostation
Na het IJpleinveer komen er een extra metrostation aan de Sixhaven in Noord en de Javabrug voor voetgangsers. Over twee andere maatregelen  – een brug bij het Stenen Hoofd in West en een voetgangerspassage – moet de gemeenteraad nog stemmen.

Back To Top
Zoeken