skip to Main Content

Nu al vertraging voor Zuidasdok

Nog voor de bouwvakkers aan het werk gaan aan het Zuidasdok, loopt het project al vertraging op. Het blijkt allemaal toch iets ingewikkelder dan vooraf gedacht.

ZUID – Het project zou negen jaar duren, maar loopt nu al vertraging op. Dit meldt het Financieele Dagblad op basis van informatie van betrokkenen. Het is dan ook een prestigieus project. De A10 gaat ondergronds en station Zuid wordt vernieuwd. Betrokkenen partijen zeggen meer tijd nodig te hebben voor een ‘goed en volledig, integraal ontwerp’. Het project zat in een zogenaamde herijkingsfase waarin bouwers en opdrachtgever de plannen verder uitwerken. Deze fase zou eind vorig jaar afgerond moeten zijn, maar dat is nog niet gebeurd. Het project blijkt veel complexer dan gedacht, onder meer doordat het verkeer op de A10 Zuid moet blijven doorstromen. Het betreft het drukste stuk snelweg van Nederland. Verder blijkt dat de grond van het gebied een andere samenstelling heeft dan bekend was bij de aanbesteding. Dit heeft weer gevolgen voor de fundering. Ook zijn er wijzingen aangebracht in het ontwerp van het station. Zo zijn de onderdoorgangen breder geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Of er nog meer extra kosten bijkomen? In elk geval stijgen de kosten door de schaarste aan bouwpersoneel – en dus hogere kosten – hard. De gemeente heeft met de Noord/Zuidlijn een dure les geleerd en bij dot project bedongen dat zij niet meer dan 25 procent bijbetaalt bij financiële tegenvallers tot een maximum €59 miljoen.

Grote bouwput

Het was de bedoeling dat de bouw dit jaar van start zou gaan en zou duren tot en met 2028. Als met de werkzaamheden echt worden begonnen, dan verandert het midden van de Zuidas in een grote bouwput. In totaal gaat de bouw maar liefst €1 miljard kosten.

Back To Top
Zoeken