skip to Main Content

Nieuwe tramremise komt mogelijk op Ypenburg

Er Komen Circa Zestig Nieuwe Avenio Trams Voor Den Haag. Een Nieuwe HTM Tramremise Is Daarom Noodzakelijk.

Het college van Den Haag is akkoord gegaan met een plan voor een nieuwe tramremise op de GAVI-kavel te Ypenburg. Maar ook de trams zelf worden vernieuwd…

DEN HAAG – Goed, snel, comfortabel en veilig openbaar vervoer is essentieel voor de mobiliteit in de stad. Om dat te kunnen realiseren zijn nieuwe trams nodig en is de komst van een nieuwe tramremise noodzakelijk. Het college van Den Haag is daarom akkoord gegaan met de uitwerking van een plan voor een eventuele tramremise op de zogeheten GAVI-kavel te Ypenburg.
De komende jaren draagt de Gemeente Den Haag € 35,3 miljoen bij aan de komst van nieuwe trams en het aanpassen van de lijnen. Het gaat om de aanschaf van circa zestig nieuwe trams die de oude GTL-8 trams moeten gaan vervangen. De laatste GTL-8 tram verlaat in 2026 de dienst. Aangezien de nieuwe lage vloer trams breder en langer zijn dan de huidige GTL-8 voertuigen is aanpassing vereist voor een aantal tramlijnen. Goede en voldoende voorzieningen voor het stallen van railvoertuigen zijn eveneens cruciaal. Zonder passende faciliteiten, van overdekte remises tot open opstellocaties voor het stallen en behandelen van railvoertuigen, is het niet mogelijk om de komst van nieuwe, brede stadstrams mogelijk te maken. Aan de oost- en westkant van het tramnetwerk zitten voldoende mogelijkheden. De bestaande remises Lijsterbes en Harstenhoekplein zijn echter voor de nieuwe lage vloer trams niet geschikt. Voor de noord- en zuidzijde van het netwerk is de GAVI-kavel op Ypenburg favoriet. De HTM kan geen aanbeveling starten zonder voldoende zicht op een nieuwe stallingslocatie. Daarom is het belangrijk dat de mogelijkheid van een tramremise op de GAVI-kavel wordt uitgewerkt.

(Foto: PR)
Back To Top
Zoeken