skip to Main Content

Moet de IJ-tunnel fietserstunnel worden? 

Geen dure brug, maar gewoon een buis van de IJtunnel gebruiken als fietserstunnel. De fietsers zien het wel zitten. 

Voor de Fietsersbond heeft de OV-staking van eind mei één ding duidelijk gemaakt: er moet een vaste oeververbinding komen tussen Amsterdam-Centrum en –Noord. Fietsers bleken in vier minuten naar de overkant te kunnen rijden. De bond greep de stakingen aan om nog maar weer eens te pleiten voor een vaste oeververbinding over het IJ.  

Flink doortrappen 
Tijdens de stakingen van het openbaar vervoer was een buis van de IJ-tunnel gereserveerd voor fietsers en scooterrijders. Wie te voet was, kon op voorspraak van de verkeersregelaars een lift achterop krijgen van scooteraars. De tocht onder het IJ is wel een gevaarlijke. Fietsers kunnen een snelheid bereiken van 45 kilometer per uur de tunnel in. De tunnel weer omhoog fietsen is weer flink doortrappen. 

Kabelbaan 
Plannen voor het bouwen van bruggen over het IJ liggen stil omdat Rijkswaterstaat denkt dat het scheepvaartverkeer in het gedrang komt. Ondertunnelen vindt de gemeenteraad veel te duur. Er zijn ook al een aantal alternatieven aangedragen. Zo kwamen inwoners van de stad zelf met een plan voor een kabelbaan over de stad. Doordat de gemeente het verkeer steeds vaker uit de binnenstad probeert te weren, gaan er ook stemmen op om van de IJ-tunnel een fietserstunnel te maken. Dan is het probleem van een dure brug opgelost. 

Back To Top
Zoeken