skip to Main Content

Een brug tussen West en Noord?

De Brug Moet Uitkomen Bij De Haparandadam.

De gemeente wil West en Noord verbinden door een brug tussen de Houthavens en de NDSM-werf en vraagt Amsterdammers om hun mening.

WEST – De gemeente wil Noord met de rest van Amsterdam verbinden met twee bruggen en een voetgangerstunnel. De bruggen zijn geen nieuw idee. Al in 1839 werden de eerste voorstellen gedaan om de IJ-oevers met elkaar te verbinden. In de negentiende eeuw werden de bruggen vooral gewenst vanwege de economische ontwikkeling van de gemeenten boven het IJ die hun producten naar Amsterdam exporteerden. Al die bruggen zijn om verschillende redenen afgeschoten. De laatste brug betrof een voorstel uit 2017 tussen het Java-eiland en de Boorstraat. Dat ging niet door omdat de veilige doorvaart van schepen belemmerd zou worden. Tóch wil de gemeente nog een poging wagen vanwege de drukte op en rond het water. Wethouder Marieke van Doorninck van Ruimtelijke Ontwikkeling: ,,Jaarlijks varen zo’n 160.000 schepen door het IJ en zo’n zeventigduizend mensen nemen dagelijks de pont voor de oversteek. Die drukte op en rond het IJ neemt de komende jaren alleen maar toe en de noodzaak om Amsterdam in volle breedte te verbinden is dus onverminderd groot.”

Geef je mening!

De bruggen die de gemeente voorstelt moeten aan de oost- en westkant van het IJ geplaatst worden. Ook moet er een voetgangerstunnel komen tussen de Tolhuistuin en het Centraal Station. De brug aan de westkant wordt dan gebouwd tussen de Haparandadam in de Houthavens en de NDSM-werf. De Oostbrug komt tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg. Nu geeft de gemeente Amsterdammers de kans om hun mening te uiten over deze Sprong over het IJ, dit kan tot en met 31 oktober. Meer op Amsterdam.nl/sprongoverhetij.

(Foto: Stadsarchief Amsterdam / Eric Dix)

Lees ook…

Kunstenares Fré Cohen in Het Schip

Back To Top
Zoeken