skip to Main Content

De Goede Zaak: niet nep maar authentiek 

Winkeliers in het centrum en De Pijp die het winkelaanbod meer ‘kleur’ geven, kunnen het ‘De Goede Zaak’-keurmerk krijgen. Inmiddels hebben 225 ondernemers het keurmerk gekregen. 

Een mooi emaillen bordje en een raamsticker geven aan dat deze winkels een authentiek assortiment hebben. De stichting De Goede Zaak Amsterdam maakt zich sterk voor dit soort winkeliers die het door het toenemende toerisme steeds zwaarder hebben, omdat de huren en dus de kosten hoger worden.  

,,Het is een manier om deze winkeliers een hart onder de riem te steken en positief onder de aandacht te brengen. Bovendien is een gevarieerd winkelaanbod veel beter voor de stad. Ook toeristen willen een authentieke ervaring. Die heb je niet als de binnenstad lijkt op alle andere binnensteden.”, zegt projectleider Yet ten Hoorn (links op de foto bij Fromager Wout Arxhoek op het Rokin). 

Het idee ontstond op initiatief van Dick Eberhardt, die met zijn familie een aantal winkels heeft in de Damstraat en de Zeedijk. Hij zag het aanbod daar in sneltreinvaart veranderen naar ‘to go’, Argentijnse restaurants en ijswinkels. Onder de 225 inmiddels uitgedeelde keurmerken zit bijvoorbeeld ook viswinkel Seafood Shop in de Leidsestraat, die door de gemeente wordt weggetreiterd. 

Inmiddels heeft ook een aantal winkels in De Pijp een keurmerk. Klanten kunnen winkeliers voordragen. Verder is De Goede zaak ook bezig met een interactieve kaart voor op de website. Zo kunnen shoppers die authentieke winkels ook gemakkelijker vinden. 

Back To Top
Zoeken