skip to Main Content

Complete opinie van schipper Paul van Egmond

Grachten

Afgelopen zondagavond, het werd al donker, voer ik over de Boerenwetering terug naar de haven waar mijn schip. Ik kwam 3 sloepen tegen, alle drie met enorm luide muziek en twee zonder verlichting.

Letterlijk elke zaterdag dat ik afgelopen zomer probeerde mijn gasten op te pikken of af te zetten bij Hesp of bij Café De Waterkant lag de kade zo vol met plezierboten dat ik er niet meer bij kon. Op mijn vriendelijke of dringende verzoeken werd vaak larmoyant, onbeschoft, of niet gereageerd.

Ik zie per weekend gemiddeld een piemel of twee, van kerels die plompverloren in de gracht staan te pissen. Ik zie mensen peuken en af en toe een blikje overboord gooien, en inderdaad, hele bergen vuilnis op de kant slingeren zodat het in de loop van de avond weer de grachten in kan waaien. Hoe moeilijk is het om je eigen vuilnis mee naar huis te nemen? Je sleept de drank aan het begin van de vaart toch ook aan boord?

Wat ik ook zie: sloepen met tientallen mensen die enthousiast meebrullen met een silent disco, hoe ironisch. Ik zie schippers die met hun oude reddingssloep de hele gracht in een blauwe walm zetten. En ik zie verdacht vaak dezelfde boten rondvaren. Tientallen zijn het er, die kennelijk zoveel vrienden hebben dat ze elke zaterdag twee keer het water op moeten om al hun matties de kans te geven dit unieke spektakel ook een keer mee te maken.

Beste Bernard, de overlast wordt niet veroorzaakt door een kleine groep die streng moet worden aangepakt. Het gedrag van Amsterdams bootjesvolk in de breedte is beneden peil. En de professionele rondvaart, waar ik toe behoor, is er onderhand wel klaar mee om de nieuwe regels te moeten slikken die worden bedacht om uitwassen op het water tegen te gaan.

Het is druk op de grachten, en daar past beprijzen bij. Al was het maar om tegen te gaan dat iedereen een bootje neerlegt dat fungeert als extra schuur of drijvend balkon/terras. Bij de drukte hoort ook dat mensen zich gedragen, zich aan de regels houden. Als ik jouw betoog lees, lijkt het erop dat jij dat alvast niet van plan bent. Want de regel is: geen muziek in het centrum. Maar jij vindt een boete voor een muziekje belachelijk geneuzel. Een belangrijke regel is: verdien geen geld met je privé-boot. Maar jij vindt dat een bijdrage van je vrinden toch moet kunnen? En wat vindt de Belastingdienst daar dan van?

Tot slot nog dit: 2 kilometer te hard varen op een maximale snelheid van 6 km/u is 33% te hard. Omgerekend naar snelwegsnelheden: 133 rijden waar je 100 mag. Welke boete zou daar bij passen denk je?

Een welgemeend advies Bernard: weet waar je aan begint met je stichting. Want de pleziervaart heeft karrevrachten boter op zijn hoofd en als oprichter van je stichting mag jij dat gaan verdedigen en goedpraten. Elke dronken schipper die een aanvaring veroorzaakt. Elk halfgezonken wrak. Elke boot met harde muziek. Elke sloep met 50 jaar oude dieselmotor. Allemaal voor jou.

Eigenlijk wil ik dit stuk helemaal niet tikken, maar elkaar de maat nemen is kennelijk het nieuwe normaal geworden in Amsterdam. Dus druk ik met frisse tegenzin op ‘verstuur’.

Paul van Egmond

schipper Mr Grey

 

Back To Top
Zoeken