skip to Main Content

Bouwfout in Coentunnel

De nog bijna nieuwe Tweede Coentunnel moet dicht voor onderhoud omdat het beton dat is gebruikt niet brandwerend genoeg is. De tunnel zal maanden worden afgesloten voor onderhoud. 

 NOORD – Tijdens de aanleg van de Tweede Coentunnel is een betonsoort gebruikt met een verminderde brandwerendheid. De tunnel is niet gevaarlijk maar er zou na een brand wel te lang werk nodig zijn om de tunnelbuis op te knappen.  

Hetzelfde probleem geld overigens voor de gloednieuw Gaasperdammertunnel en die andere tunnels in het land. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 200 miljoen uit om de tunnels aan te passen.  

De Tweede Coentunnel gaat op waarschijnlijk in 2020 dicht om aangepast te worden. Om het beton brandwerender te maken zal de tunnel mogelijk maanden dicht moeten.   

In de Tweede Coentunnel werd deze zomer een test gedaan door het beton plaatselijk tot 1200 graden te verwarmen. De resultaten zijn (nog) niet bekent gemaakt. Volgens bouw-krant Cobouw moeten de tunnels een extra hitteschild krijgen.  

Volgens Rijkswaterstaat lopen automobilisten geen gevaar. „De tunnels zijn veilig te gebruiken voor weggebruikers. Bij een extreem grote brand is er voldoende tijd voor weggebruikers om de tunnel veilig te verlaten.” Overigens heeft er in Nederland nog nooit een megabrand in een tunnel plaatsgevonden.  

Back To Top
Zoeken