skip to Main Content

Booteigenaren: ‘Het water is van iedereen…’

Pleziervaart

Amsterdam is dankzij haar grachten en karakteristieke architectuur één van Europa’s mooiste en herkenbare steden. Die schoonheid komt pas echt tot haar recht vanaf het water. Geen wonder dat vele Amsterdammers een bootje bezitten. Er zijn weinig leukere dingen dan op een zomerse dag met vrienden een rondje te gaan varen.

Des te opmerkelijker is het dat de gemeente Amsterdam, handhaver Waternet en de Waterpolitie er werkelijk alles aan doen om het leven van Amsterdamse booteigenaren zo zuur mogelijk te maken. De media doen er nog een schepje bovenop en schrijven sensatie artikelen waar alle chaos en overlast aan de pleziervaart wordt toegeschreven.

Ten eerste zijn daar de absurde prijsstijgingen van het liggeld. De afgelopen 12 jaar laat een prijsstijging zien van bijna 700%(!). Binnenkort is het goedkoper om een vierkante meter onroerend goed te bezitten dan een vierkante meter boot. De gemeente voert aan dat dit geld dient voor het onderhoud en de orde en veiligheid op het water. Los van het feit dat Amsterdamse booteigenaren net als alle Amsterdammers gemeentebelasting betalen, zijn de waterkanten van de grachten en bruggen er in de eerste plaats voor de anderhalf miljoen mensen die zich dagelijks in Amsterdam op de wal begeven. Ook kan vrijwel elk Amsterdams schip onder één van de 1680 bruggen die Amsterdam rijk is door. Voor het onderhoud van bruggen kan al dat liggeld dus niet zijn.

Natuurlijk, er zijn booteigenaren die overlast veroorzaken. Te hard varen, geluidsoverlast, vuilnis dumpen, geen verlichting, onbeschoft gedrag, het komt voor. Maar dit is een kleine groep, en hier kan niet streng genoeg gehandhaafd worden.

Maar handhaving houdt zich bezig met futiliteiten als tot soms wel drie keer op een dag dezelfde boot controleren op een illegale commerciële vaartocht. Illegaal is in dit geval een zeer rekbaar begrip; zelfs als je je vrienden een kleine bijdrage vraagt om te delen in de kosten kan dit al ernstige problemen opleveren.

Van een disproportionele boete van minstens 95 omdat je 2 km/u te hard vaart kijkt geen enkele booteigenaar meer op. Muziek aan boord, hoe zachtjes ook? 90 tot 140 boete, of zelfs inbeslagname. Als je tijdens een evenement 30 cm verkeerd ligt word je boot à364 weggesleept, maar blijkbaar hebben de tientallen niet-betalende en half gezonken wrakken die de Amsterdamse binnenstad ontsieren geen prioriteit.

De terechte bekeuringen daargelaten lijkt dit weinig meer met handhaving te maken te hebben. Mijn vermoeden is dat dit beleid ook is bedoeld om de budgettaire miljoenentekorten bij Waternet te te beperken. Deze gedachte wordt ook gevoed doordat Waternet niet optreedt bij twee vaak voorkomende problemen van booteigenaren: zwervers en toeristen die je schip als slaap- en hangplek gebruiken.


Dit heeft niets met handhaven te maken maar booteigenaren als melkkoe gebruiken. Als neveneffect wordt hierdoor het bezitten van een boot in het linkse Amsterdam weer een bezigheid voor de rijke elite. Ik kan me niet voorstellen dat de gemeenteraad in haar huidige bezetting dit een positieve ontwikkeling vindt.

De grootste overlast komt niet van de pleziervaart, maar van de rondvaartrederijen. Met ruim 130 grote rondvaartboten en een veelvoud van dat aantal aan kleinere schepen vormen de commerciële rederijen elke dag veruit de grootste groep op de grachten. Met nauwelijks controle, veel te grote boten en groepen soms luidruchtige mensen schuiven zij elke vorm van overlast in de schoenen van de pleziervaart. Gevoed door hun commerciële belangen varen rondvaartboten vaak gevaarlijk, te hard, veroorzaken aanvaringen en vertonen asociaal gedrag.

Ook de verhuurders van sloepen en waterfietsen zorgen voor gevaarlijke situaties door hun boten aan incompetente en onervaren mensen te verhuren. Er is geen Amsterdamse booteigenaar die nog nooit een huursloep of waterfiets tegen zijn (woon)boot aan heeft gehad, al dan niet met schade.

Tot slot: hoe nu verder?

In de parken struikel je over de vuilcontainers, maar op het water zijn die nergens te bekennen. Ik keur het natuurlijk niet goed dat mensen hun vuilnis op de kant dumpen, maar voor de ruim 600 euro liggeld die ik betaal zou ik graag zien dat er ook langs het water vuilniscontainers geplaatst worden of dat er bijvoorbeeld een vuilnisboot komt.

Zorg dat er consequent wordt gehandhaafd en richt je op de excessen in plaats van futiliteiten. Aan de andere kant moeten alle andere gebruikers van het water, commercieel of recreatief, hun verantwoordelijkheid nemen en de eventuele overlast die zij veroorzaken tot een absoluut minimum beperken. Bewoners van de grachten moeten zich realiseren dat Amsterdam niet langer de uit de kluiten gewassen provinciestad van vroeger is maar een internationale metropool met bijbehorende drukte.

Binnen de beroepsvaart, bewoners, handhaving en pleziervaart zijn er bepaalde groepen die denken dat het water van hun alleen is. Dat is niet. Het water is van iedereen en dat moet zo blijven.

Laten we elkaar wat meer ruimte geven om te genieten.

Namens de Stichting Pleziervaart i.o.,

Bernard Witzel

Back To Top
Zoeken